Co można zobaczyć w VISUAL Centre for Contemporary Art & The George Bernard Shaw Theatre

VISUAL Centre for Contemporary Art & The George Bernard Shaw Theatre to największa przestrzeń wystawiennicza dla współczesnej sztuki wizualnej w kraju. Zajmuje powierzchnię 3130 m², znajdują się tu m.in. cztery główne galerie, teatr, restauracja, bar, księgarnia oraz pomieszczenia warsztatowe. Centrum usytuowane jest w samym sercu miasta Carlow, obok Carlow College i na przeciwko Carlow Cathedral. Jego rywalami w zakresie skali prezentowania współczesnej sztuki interdyscyplinarnej są Centra w Nowym Jorku, Berlinie i Tokio.

Budynek VISUAL Centrum Sztuki Współczesnej i rzeźba Medusa Tree

Centrum, którego budowa kosztowała 18 mln euro, otwarte zostało we wrzesniu 2009 roku i w znacznej mierze przyczyniło się do rozwoju kulturalnego, społecznego i gospodarczego miasta Carlow. Budynek został zaprojektowany przez Terry`ego Pawson`a – znanego brytyjskiego architekta z dużym doświadczeniem w projektowaniu budynków dla sztuki oraz w sektorze kultury. Przed budynkiem stoi ogromna metalowa rzeźba Medusa Tree również autorstwa Pawson`a.

Wejście do budynku VISUAL Centrum Sztuki Współczesnej

Geroge Bernard Shaw Theatre nazwany został na cześć irlandzkiego dramatopisarza, który ma silne powiązania z Carlow. Teatr może pomieścić 355 osób.

Budynek VISUAL Centrum Sztuki Współczesnej

Odbywają się tu liczne wystawy  lokalnych, krajowych i międzynarodowych artystów. Obecnie przed wejściem do budynku stoi rzeźba Anodos zaprojektowana przez Eilis O`Connell i jest ona częścią wystawy The AIB Éigse Open Submission.

Rzeźba Anodos – Eilis O`Connell

Obecnie w Centrum Sztuki Współczesnej VISUAL można ogladać 4 różne wystawy.

1. AIB Éigse Open Submission

AIB Éigse Open Submission jest to coroczna wystawa, która zajmuje centralne miejsce w programie sztuk wizualnych Festiwalu Sztuki w Carlow. Wpis o Festiwalu znajdziesz tutaj KLIK. Wystawa ta jest też jednym z prekursorów powstania VISUAL Centrum Sztuki Współczesnej, ponieważ mogli na niej zaistnieć nieznani wcześniej artyści, prezentując swoje prace obok tych, już uznanych artystów, sławnych nie tylko w Irlandii ale na całym świecie. Główna nagroda w wysokości 5000 € zostaje przyznana wśród przedstawionych prac uznanych za „najwybitniejsze dzieła w każdym medium”. Zwycięzcą w tym roku został artysta Blaise Smith z swoim obrazem “The Join”.

Wystawa jest dostępna od 29 maja do 13 września, znajduje się w Link & Studio Gallery.

Link Gallery, po lewej obraz: Cait from series Promise – Mandy O`Neill

Link Gallery, po prawej obrazy: Mary Coughlan, Singer – Nicholas Benedict Robinson; Russian Dolls – Laurence O`Toole

od lewej: Mary Coughlan, Singer – Nicholas Benedict Robinson; Russian Dolls – Laurence O`Toole

Link Gallery

Untitled 2012 – Micky Donnelly

Accounting – Doireann Ni Ghrioghair

Link Gallery

Sea Eye – Rachel Joynt; po prawej: Untitled Soulscape Series – T.J. Maher

od lewej: Balaclava Bust – Ursula Burke; Tower Table – Garrett Power; Roarks Chair – Garrett Power

Balaclava Bust – Ursula Burke

The Wreck – Mary Farrington

po lewej: Standing Room and Modern World – Dorothy Smith; po prawej: Untitled Soulscape Series – T.J. Maher

Gland, Cud and Udder – Katie Watchorn

po lewej: Raw I – Gearoid Hally; po prawej: Prefab – Blaise Smith

po lewej: Dawn Nets Set to Capture yhe Lofty Endeavour of the Human Spirit – Eamon Colman; po prawej: Skipper – Sean Guinan

Link Gallery

Commit – Maree Hensey

Geometric Series – Neil Read

od lewej: Bolthole for Archemides – Eileen MacDonagh; Hazel – Martin Lyttle; Random Access Memory – Romco De Fouw

Somme 16 – Michelle Byrne

Random Access Memory – Romco De Fouw

Blue Wall – Louise Concannon

Link Gallery

po lewej: Palestine – Paul Regan; po prawej: The Ward – Una Spain

od lewej: The Apology – Nicki Cheevers; Leap of Faith – Jeanette Lowe; Tommy and Kathleen Rathmoyln 2013 1 – Simon McDermott

Living – Siobhan Hapaska

Living – Siobhan Hapaska

Circean – Carol Kennedy

Link Gallery, Blue Wall – Louise Concannon

Dark Embrace – Kathy Prebdergast

Studio Gallery

Studio Gallery

Architectura Symmetrical Studies – Olivia O`Mahony

na pierwszym planie: Arpeggio 2 – Robert Frazier; obrazy od lewej: Paraphrase 2 – Patsy Connolly; Untitled – Ann Marie Webb; Series I – Sinead Rice; Light, Chair, Pattern – Tracy FitzGerald; Crane and Shoe Cart – Douglas Mooney; The Flesh Sphere – Stephen Morton

na pierwszym planie: Architectura Symmetrical Studies – Olivia O`Mahony; na ścinie od lewej: The Westlink, Belfast 1988 – Willie Doherty; Donegal Lane, Belfast 1988 – Willie Doherty; Arter the Rain – Geraldine O`Reill; The Join – Blaise Smith – Zwycięzca tegorocznej AIB Éigse Open Submission

Zwycięzcą tegorocznej AIB Éigse Open Submission został artysta Blaise Smith z swoim obrazem „The Join”.

The Join – Blaise Smith – Zwycięzca nagrody 5000 euro

Studio Gallery

Link Gallery, od lewej: Dark Embrace – Kathy Prebdergast; Blue Wall – Louise Concannon; Living – Siobhan Hapaska

widok z górnego piętra na Link Gallery

Nagrałam też krótki filmik w Link i Studio Gallery.

 2. ECHT Bedwyr Williams

Instalacja znajduje się w Galerii Głównej i jest dostępna od 29 maja do 13 września.

ECHT Bedwyr Williams

ECHT Bedwyr Williams

ECHT Bedwyr Williams

3. Exchange desingCORE Institute of Technology Carlow

Wystawa znajduje się w Galerii na drugim pietrze i jest dostępna od 03 czerwca do 13 września.

Exchange desingCORE Institute of Technology Carlow

Exchange desingCORE Institute of Technology Carlow

Exchange desingCORE Institute of Technology Carlow

4. GHOST Thomas Eberwein

Wystawa znajduje się w Galerii Digital i jest dostępna od 29 maja do 13 września.

GHOST Thomas Eberwein

GHOST Thomas Eberwein

GHOST Thomas Eberwein

GHOST Thomas Eberwein

W/w wystawy można jeszcze oglądać do 13 września, od wtorku do soboty w godzinach 11:00 – 17:30, w niedzielę od 14:00 do 17:00. Wstęp wolny.

Restauracja w Centrum Sztuki Współczesnej VISUAL

Bar w Centrum Sztuki Współczesnej VISUAL

Człowiek Teatru: Seamus O`Rourke (1934 – 2014)

Foyer Gallery Space

Sztuka współczesna ma do nas przemawiać, oddziaływać na nasze zmysły, skłaniać  do samodzielnej interpretacji, zawierać jakieś głębsze przesłania, ale czasem “zwykłemu” człowiekowi naprawdę trudno doszukać się głębszego sensu w niektórych “dziełach”. No bo co np. chciała przekazać autorka ekspozycji zatytułowanej “Gland, Cud und Udder”? Ekspozycja składa się z elektrycznego koca na którym autorka umieściła stare wiadro z żarówką w środku, nie mam pojęcia co chciała w ten sposób przekazać, tytuł też mi tego nie ułatwił. Czy to naprawdę jest sztuka?, jak odróżnić co jest sztuką a co nią nie jest? Czy taki zestaw wykonany przez absolwenta jakiejś uczelni artystycznej będzie sztuką, a wykonany przez domorosłego artystę – już nie? Na szczęście takich “dzieł” na wystawie było niewiele (jeszcze ta niebieska ściana z plastikowych koszy?), wiele innych cechuje zdecydowanie większa kreatywność, są ciekawe, przyciągają uwagę i są na pewno prostsze w interpretacji.

 

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *